De tien communicatiegeboden

Communicatie is een essentieel onderdeel van ons dagelijks leven, zowel privé als op het werk. Toch blijkt het niet altijd even gemakkelijk om op de juiste manier te communiceren. Soms is de boodschap niet duidelijk genoeg of wordt deze verkeerd begrepen. Om je op weg te helpen, heb ik tien communicatiegeboden opgesteld die je kunnen helpen om effectiever en efficiënter te communiceren. In dit artikel neem ik je mee langs deze geboden, te beginnen met het belang van heldere en transparante communicatie, tot aan het controleren van de afzender van een bericht om te voorkomen dat je nepnieuws verspreidt. Lees verder en ontdek hoe je met deze communicatiegeboden je communicatieve vaardigheden kunt verbeteren!

10. Open. Communiceert helder en transparant. Wat is “ter informatie”, is het een vraag of behoeft de opmerking geen reactie? Kortom, communiceren is niet zo eenvoudig. Tip: To the point en ondubbelzinnig.

9. Informeel. Weet jij of je collega kinderen heeft? Koffiehoek geklets. Uiteraard hoef je niet te weten of je collega een affaire heeft met je manager (…) Luchtig, persoonlijk met wat humor wordt gewaardeerd.

8. Mogelijk. Kan er op het werk gecommuniceerd worden? Dit lijkt een open deur, maar kun je bijvoorbeeld vanuit je virtuele kantoor vergaderen met je collega’s. Gebruik je daarvoor je eigen laptop en telefoon of stelt de werkgever apparatuur en internet beschikbaar. Tip: Check de info van de (potentiële) werkgever op de website en de vacaturetekst.

7. Feedback. Je ergert je al tijden aan het uitstelgedrag van een collega. Hoe spreek je die collega daarop aan?Tip: Voor het geven feedback zijn er regels (even googlen).Advies: Neem deze regels door met je gesprekspartner. Neem de tijd en bereid je voor op het gesprek. Het geven van feedback zal dan goed verlopen

6. Social Media. Tip: Onderzoek of je doelgroep online savvy is. Maken ze al gebruik van SoMe? Zoja, welke media. Toonaangevende bureaus verstrekken gratis inzichten/rapporten. Weet jij ze te vinden.

5. Informerend. Weet ik voldoende om mijn werk goed te doen? Weet ik wat er van mij verwacht wordt? Wat vindt de organisatie waar ik voor werk belangrijk (bijv duurzaam)? Vragen die je jezelf kunt stellen om te checken of je goed op de hoogte bent.

4. Eenduidig. Tip: Maak het concreet en zet het op schrift.

3. Veilig. Is vertrouwelijke informatie achter slot en grendel? Is de IT voldoende beveiligd. Zoals ik mijn nichtje van 7 uitlegde, “zitten er gekke mensen mee te kijken op je Ipad?

2. Waarden. Tip: Hoe zou jij aangesproken willen worden?

1. Wie is de afzender van het bericht? Tip: Check altijd of de berichtgever ‘het mandaat’ heeft. Er zijn namelijk een heleboel “informele” bazen. Zo kun je ook controleren of er sprake is van nepnieuws.

Customized Social Media Icons from Acurax Digital Marketing Agency
Check Our FeedVisit Us On FacebookVisit Us On TwitterVisit Us On YoutubeVisit Us On Linkedin